Jak zarządzać zwrotami zużytych produktów w firmie? Ekologicznie, sprawnie i bez strat

Jak zarządzać zwrotami zużytych produktów w firmie? Ekologicznie, sprawnie i bez strat

W każdej firmie produkcyjnej, logistycznej czy magazynowej regularnie zużywa się odzież roboczą, rękawice ochronne, środki BHP czy narzędzia. Nieprzerwana dostępność i kontrola zużycia określonych zasobów stanowi podstawę efektywnego funkcjonowania wielu działów w firmach produkcyjnych, warsztatach czy magazynach. Skuteczne zarządzanie cyklem życia tych produktów — od wydania po zwrot i recykling — jest dziś nie tylko kwestią organizacyjną, ale też finansową i ekologiczną. Z pomocą przychodzą systemy wydające oraz automaty zdawcze, które stają się nieodłącznym elementem nowoczesnych przedsiębiorstw.

Automaty do zwrotów – przyszłość zarządzania zużyciem

Rosnąca świadomość ekologiczna i potrzeba automatyzacji procesów w firmach sprawia, że maszyny zdawcze do odzieży, narzędzi czy środków ochrony osobistej zyskują na popularności. Ich zadaniem jest zbieranie zużytych lub uszkodzonych produktów w sposób uporządkowany, zautomatyzowany i bezpieczny. W przeciwieństwie do tradycyjnych metod (np. ręcznego zwrotu do magazynu), automaty te zapewniają pełną kontrolę nad przepływem materiałów, a także transparentność w rozliczaniu pracowników.

Najczęściej stosowane są automaty do zwrotów:

  • zużytych rękawic ochronnych,
  • narzędzi wymagających regeneracji,
  • elementów wymagających ściśle określonego sposobu utylizacji,
  • akcesoriów BHP jednorazowego lub wielorazowego użytku,
  • odzieży roboczej przeznaczonej do prania lub utylizacji,
  • pościeli, ręczników, fartuchów

Dzięki integracji z systemami ERP lub WMS automaty wydające i zdawcze mogą również służyć do identyfikacji trendów zużycia, optymalizacji stanów magazynowych czy kontroli kosztów eksploatacji.

Jak automat zdawczy działa w praktyce?

Automat do wydawania narzędzi i jego zdawczy odpowiednik funkcjonują na zasadzie bezobsługowej maszyny zintegrowanej z systemem identyfikacji użytkownika. W ofercie TEMREX dostępne są automaty wrzutowe CYCLEBOX, funkcjonujące jako wolnostojące maszyny zintegrowanej z automatem wydającym typu master. Jednocześnie istnieje możliwość zwrotu określonych produktów przy automatach wydających, jak również skorzystania z pojemnika na zwroty w postaci dedykowanej lokalizacji w automacie. Pracownik, korzystając z karty RFID lub kodu PIN uzyskuje dostęp do komory wrzutowej lub określonej lokalizacji, w której może zdeponować artykuł przeznaczony do utylizacji, prania czy regeneracji.

Proces wygląda zazwyczaj następująco:

  1. Logowanie użytkownika – pracownik identyfikuje się przy automacie.
  2. Zadeklarowanie chęci zwrotu artykułu – system prowadzi użytkownika przez prosty interfejs dotykowy.
  3. Otwarcie właściwej komory – maszyna automatycznie udostępnia przestrzeń na dany produkt.
  4. Zapis zdarzenia w systemie – każda operacja jest rejestrowana, co pozwala na pełną kontrolę.

Taki system nie tylko automatyzuje procesy, ale znacząco ogranicza straty wynikające z zagubień czy nieautoryzowanego wynoszenia artykułów.

Inwestycja w automat zdawczy – kiedy się zwraca?

Zakup lub leasing automatu zdawczego to koszt, który może wydawać się znaczny — zwłaszcza dla średnich firm. Jednak w perspektywie długoterminowej jest to inwestycja, która przynosi wymierne korzyści.

Korzyści z wdrożenia automatów do zwrotów:

  • Oszczędności materiałowe – kontrola zużycia rękawic, odzieży czy narzędzi pozwala ograniczyć nadmierne zużycie.
  • Redukcja strat – automaty eliminują nieuczciwe praktyki i przypadkowe zagubienia.
  • Szybszy obrót materiałem – odzież do prania szybciej trafia do serwisu, narzędzia do regeneracji wracają na stanowiska pracy.
  • Automatyzacja rozliczeń i raportowania – oszczędność czasu działów logistyki, BHP i HR.

Zwrot inwestycji ulokowanej w zakup automatu do zwrotów może nastąpić już po kilku kwartałach — w zależności od skali zużycia materiałów oraz liczby pracowników.

Automaty wydające i zdawcze – kompletny system zarządzania

Nowoczesne przedsiębiorstwa coraz częściej wdrażają zintegrowane rozwiązania, w których automaty wydające i automaty do zwrotów działają jako jedno spójne środowisko zarządzania obiegiem artykułów. Taki system może obejmować m.in.:

  • wydawanie narzędzi i materiałów eksploatacyjnych,
  • zwroty produktów zużytych przeznaczonych do recyklingu lub regeneracji,
  • harmonogramy serwisowania narzędzi lub czyszczenia odzieży,
  • możliwość przypisania produktów do konkretnych osób lub działów,
  • ustawianie limitów pobrań dla konkretnych osób lub produktów,
  • wysyłanie alertów o przekroczeniu norm zużycia lub stanach minimalnych.

Dzięki temu możliwe jest nie tylko usprawnienie logistyki wewnętrznej, ale też spełnianie norm środowiskowych i BHP w sposób w pełni udokumentowany i przejrzysty.

Ekologia i odpowiedzialność w centrum procesu

Zarządzanie odpadami, recyklingiem oraz regeneracją to dziś elementy ESG (Environmental, Social and Governance), którymi interesują się nie tylko zarządy firm, ale też inwestorzy i kontrahenci. Wdrożenie automatu zdawczego może więc wpisać się w strategię zrównoważonego rozwoju organizacji.

Przykładowo:

  • odzież robocza po praniu wraca do obiegu, zamiast być utylizowana po jednym użyciu,
  • tam, gdzie to możliwe narzędzia lub części są regenerowane i ponownie wykorzystywane,
  • zużyte rękawice, filtry czy maski podlegają segregacji i trafiają do dedykowanego recyklingu.

To wszystko sprawia, że automat do wydawania narzędzi w połączeniu z urządzeniami zdawczymi stają się nie tylko narzędziami do optymalizacji kosztów, ale też wsparciem dla działań proekologicznych.

Podsumowanie

Systemy do kontrolowanego wydawania oraz zwracania artykułów to przyszłość nowoczesnych firm, które chcą w sposób uporządkowany, ekologiczny i oszczędny zarządzać wybranymi zasobami. Pozwalają tworzyć uporządkowane i bezpieczne środowisko pracy, które eliminuje chaos, zmniejsza straty i wspiera zrównoważony rozwój.

Podążaj z duchem czasu i zarządzaj swoimi zasobami z myślą o przyszłości — odpowiedzialnie, efektywnie i w zgodzie z nowoczesnymi standardami optymalizacji.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Chcesz wiedzieć więcej o naszej ofercie?

JESTEŚMY DO DYSPOZYCJI!

Logo Bialy Txt

Nasza oferta obejmuje automaty do dystrybucji artykułów BHP, leków, narzędzi i innych zasobów,  wieże pionowego składowania oraz systemy do archiwizacji.

Naszym żywiołem są automaty vendingowe, dlatego nieustannie obserwujemy pojawiające się trendy, udoskonalamy wszystkie aspekty działań produkowanych przez nas urządzeń, zarówno od strony technicznej, jak i informatycznej, dążąc do uzyskania perfekcji.

Kontakt
Przewijanie do góry